Mužský oděv

Spodní oděv

Spodní prádlo plnilo několik funkcí. Vzhledem k tomu, že se k zhotovení svrchního oděvu užívaly v převážné většině vlněné materiály, zabraňovalo bezprostřednímu odírání vlny o holou kůži, které by jinak vedlo k jejímu podráždění. Svrchní oděvy se také velice obtížně čistily, protože se ve středověku používalo mechanických prostředků k praní, které látku poškozovaly. Proto se také oděvy nemohly čistit příliš často. Praní spodního prádla, které se zhotovovalo převážně ze lnu, nebylo tolik obtížné. Absorbovalo pot, a pokud došlo k jeho znečištění, nebyly náklady na zhotovení dalšího kusu oděvu, který sloužil na převlečení, tolik nákladné, jako by tomu bylo u oděvu zhotoveného z vlny.

Mužská košile

Košile, rubáš či rubáč, byla základním kusem mužského spodního prádla. Košile byly jednoduchého střihu, připomínajícího literu T a dosahovaly obvykle do oblasti kolen. Ramenní vsadky se v této době ještě zhotovovaly bez plisování. Košile mohla mít jednoduchý oválný výstřih, rozhalení na hrudi do tvaru V nebo rozparek po celé délce.

Zdá se, že rozdíl mezi košilí a rubášem spočíval zejména v délce, když v jednom dědictví litomyšlském z roku 1510 se odkazují košile tři a rubáč dlouhý. Tím by se rubáš řadil spíše, nikoliv však výhradně, do ženského šatníku. To by naznačovaly i další testamenty litomyšlských měšťanek: Rychtářka Tisovská má roku 1497 dva rubáče lněné, Marta, sestra purkrabové, odkazuje roku 1499 „Mandě písařce dva rubáče, jeden žemniový a druhý lněný“. Kateřina, měšťanska z Nového Města pražského, odkazuje roku 1483 tři rubáše sváteční a tři košile všední.

Spodní prádlo bylo většinou bílé či v přírodní barvě materiálu, ale pokud již máme doložené barevné spodní prádlo, z nějakého důvodu se nejčastěji jedná o modré. Pro košile tak máme doloženo jak písemně ze Starých letopisů českých, kde se uvádí, že v bitvě na Vyšehradě „čeští a moravští páni byli zbiti a všeho odění a rúcha až do modré košile obnaženi“, tak ikonograficky v miniaturách Života sv. Františka z roku 1500.

Košile pod kolena s výřezen do V na výřezu z deskového obrazu Nesení kříže na Rajhradském oltáři, kolem 1440
Košile pod kolena s výřezen do V na výřezu z deskového obrazu Nesení kříže na Rajhradském oltáři, kolem 1440
Košile ke kolenům s rozparkem po celé délce a krátké rúšce slipového střihu na výřezu deskového obrazu Ukřižování z Nových Sadů na Rajhradském oltáři, kolem 1440
Košile ke kolenům s rozparkem po celé délce a krátké rúšce slipového střihu na výřezu deskového obrazu Ukřižování z Nových Sadů na Rajhradském oltáři, kolem 1440
Lazar v košili s rozparkem po celé délce na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510)
Lazar v košili s rozparkem po celé délce na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510)

Ženská košilka

Ve srovnání s mužskými kusy spodního oděvu je dokladů o jeho podobě u žen podstatně méně. Ženy nosily pod svrchní šaty jednoduché dlouhé košilky na ramínka. Setkáváme se s nimi nejčastěji na iluminacích zobrazujících lazebnice, které je dokonce nosily jako pracovní oděv a vyobrazeny v nich jsou také pracující ženy. Dále je nalezneme také na intimních scénách zobrazujících interiéry ložnice. Jeden z nejstarších archeologických nálezů ženské košilky je ze 14. století z hradu Ranis v Německu.Tato košilka je ušita ze dvou dílů, předního a zadního. Dalším typem je košilka, která se skládá ze tří dílů. První dva tvoří v podstatě přední a zadní díl živůtku, třetí je na ně v pase vsazen tak, že tvoří skládanou sukni. Na boku pak míval tento typ košilky šněrování pro lepší vypasování, později mohl být střih živůtku rozšířen o košíčky na prsa, jak je patrné ze 4 nálezů z hradu Lengberg ve východním Tyrolsku, jež jsou datovány do 80. let 15. století.

Lazebnice v košilkách, Jenský kodex, 1490 - 1510.
Lazebnice v košilkách, Jenský kodex, 1490 - 1510.
Česká hrnčířka v košilce při práci, hrací karta z karetní sady Hofämterspiel, kterou si bojednal Ladislav Pohrobek. 50. léta 15. století.
Česká hrnčířka v košilce při práci, hrací karta z karetní sady Hofämterspiel, kterou si bojednal Ladislav Pohrobek. 50. léta 15. století.
Nález košilky z hradu Lengberg ve východním Tyrolsku s košíčky na prsa. 70. až 80. léta 15. století
Nález košilky z hradu Lengberg ve východním Tyrolsku s košíčky na prsa. 70. až 80. léta 15. století

Spodky

Druhým základním dílem mužského spodního oděvu byly pánské spodky, dnes spíše známé pod archaičtějším a všeobecně více užívaným názvem hace, které se před ztrátou jotace ve 14. století vyslovovaly hácě a můžeme je najít v zápisech i jako hacze, staročesky rúšce, latinsky bragas či bracca. Ve starší době dosahovaly až do oblasti kolen, případně pod ně. Tyto střihově delší hace postupně mizí a po polovině 15. století se s nimi již nesetkáváme.

Později byly spodky v písemných pramenech uváděny spíše v novém latinském novotvaru jako femoralia, doslovně překládaném jako nábedrnie. Takto je také nazývá Vavřinec z Březové ve své kronice, při popisu bitvy pod Vyšehradem. Po ní měli být padlí rytíři vysvléknuti ze zbroje, až byli obnaženi pouze ve spodkách: ... baronibus et militibus sunt velut porci crudeliter interempti et statim omnibus armis et vestibus usque femoralia denudaci.

Na zhotovení spodků se užívalo tenkého lněného plátna, jak dokládá Bible kladrubská z roku 1471: Učiníš i rúčce lněné, aby přikryly mrzkosti tvé od ledví až po bedr.U nejjednodušších z nich se střihově jednalo o více či méně tvarovaný pruh látky, který procházel mezi nohama a na bocích byl přidržován šňůrkou, která se na jednom či na obou bocích svazovala. Takové známe kromě nejrůznějších dobových vyobrazení i z archeologických nálezů na hradě Lengberg ve východním Tyrolsku. Další variantou mohl být střih, kde šňůrku na bocích nahrazoval tunýlek se šňůrkou, jejíž konce byly vyvedeny vpředu. Po stažení a zavázání se v přední části spodků vytvořila jakási kapsa na genitál. I když starší hace (s nohavičkami) nalézáme ve vyobrazeních pouze bílé, u spodků slipového střihu můžeme nalézt i modrá či dokonce černá vyobrazení.

Hace (ještě s krátkými nohavičkami), Brněnská právní kniha Václava z Jihlavy, 1446.
Hace (ještě s krátkými nohavičkami), Brněnská právní kniha Václava z Jihlavy, 1446.
Scéna křtění, kde na sobě mají postavy modré spodky slipového střihu. Jenský kodex (1490-1510).
Scéna křtění, kde na sobě mají postavy modré spodky slipového střihu. Jenský kodex (1490-1510).
Na obraze sv. Rocha z roku 1480 italské provenience je vidět, že spodky slipového střihu byly prakticky stejné v celé tehdejší Evropě. V tomto případě se jedná o druhý typ s tkanicí zavazovanou uprostřed.
Na obraze sv. Rocha z roku 1480 italské provenience je vidět, že spodky slipového střihu byly prakticky stejné v celé tehdejší Evropě. V tomto případě se jedná o druhý typ s tkanicí zavazovanou uprostřed.
Spodky z hradu Lengberg ve východním Tyrolsku, které jsou datovány do 80. let 15. století.
Spodky z hradu Lengberg ve východním Tyrolsku, které jsou datovány do 80. let 15. století.
Různé typy spodků na rytině Boj o kalhoty od Monogramisty E.S., Německo, 1440 - 1467
Různé typy spodků na rytině Boj o kalhoty od Monogramisty E.S., Německo, 1440 - 1467

Zatímco u muže v 15. století se považovalo za hrubou urážku měl-li bez hacz choditi, o tom, zda spodky (femoralia) nosily i ženy, panuje v současnosti živá diskuze, kterou rozpoutal zmiňovaný nález textilií na hradě Lengberg. Není totiž možné zcela jasně prokázat, že výše zmíněné a zobrazené spodky patřily muži nebo ženě. Zajímavý je však fakt, že je máme pro české prostředí názvově doloženy k roku 1455 v Klementinském slovníku, a to jako jejich ženskou variantu feminale.Pro italské prostředí máme spodky u žen bezpečně doložené k přelomu 16. a 17. století.

Spodky i košile byly považovány za intimní oděv, který se neslušelo ukazovat na veřejnosti. K postupnému odhalování košile začalo docházet ve druhé polovině 15. století v souvislosti s pronikáním renesanční módy přes Německo, ale například ještě v mravokárném Jenském kodexu jsou části košile viditelné pouze u postav nějakým způsobem neřestných.

Svrchní oděv

Kabát

Kabát či kabátec se od 14. století používal pro označení kratšího a vypasovaného oděvu a jako synonymum německého wams, jacke, schecke či rock, francouzského pourpoint, rochet, roquette či anglického jacket, rocket a doublet, z italského giubbetta.

Slova kabát, rock (waffenrock), doublet (arming doublet) či pourpoint označovala rovněž typ prošívanice a v i češtině je první užití slova kabát na přelomu 13. a 14. století spojeno právě s označením prošívanice v Alexandreidě a udrželo se minimálně po celé 15. století, když v Kronice velmi pěkné o Janu Žižkovi můžeme číst: Tiem jest polniem vojskem vládl kněz Prokop Holý. Pak ten jest býval k bitvě na špici v tlustém kabátě. Je otázkou, zda české slovo kabát vzniklo ze staroněmeckého gewæte či je rovněž odvozeno z italského giubbetta.

Aby byla situace ještě nepřehlednější, může se pod označením kabát skrývat ještě suknice typu cottehardie, která byla těsně vypracovaná v oblasti hrudníku a pasu a nošena od 2. poloviny 14. století. I když kabát sloužil k přivazování nohavic i dříve, jak je patrné z úvazů nohavic na pourpointu Charlese de Blois, kombinace kabátu a k němu přivázaných nohavic se v Čechách široce rozšířila až kolem poloviny 15. století, čímž se z kabátu stala funkční část oděvu na pomezí mezi spodním a svrchním oděvem, čemuž by odpovídalo také ustavení samostatného kabátnického cechu roku 1441. S tím, jak se z nohavic postupně stávají kalhoty a zvyšuje se jim pas, zkracují se i kabátce a koncem 15. století se z nich opět stává plnohodnotný svrchní oděv. Zběžný nástin vývoje kabátu lze vidět ná následujících obrázcích.

Ranný kabát se širokými rukávy, nošený jako svrchní oděv, na výřezu z Bible Václava IV. (1389-1395).
Ranný kabát se širokými rukávy, nošený jako svrchní oděv, na výřezu z Bible Václava IV. (1389-1395).
Pregéř, který je při práci svlečen pouze do nohavic a kabátu. Druhý pregéř na stejné fresce má přes kabát oblečenou sukni typu vestina. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře (1460-1470).
Pregéř, který je při práci svlečen pouze do nohavic a kabátu. Druhý pregéř na stejné fresce má přes kabát oblečenou sukni typu vestina. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře (1460-1470).
Zápasníci v krátkých kabátech módního střihu a barev na fresce z Červené bašty na hradě Švihov, kolem roku 1500.
Zápasníci v krátkých kabátech módního střihu a barev na fresce z Červené bašty na hradě Švihov, kolem roku 1500.

Jak již bylo řečeno výše, v poděbradském období byl kabát jakýmsi mezistupněm mezi spodním a svrchnim oděvem a to nejen v Čechách. Tělo kabátu tak mohlo být zhotoveno z levnější, např. nebarvené látky. Tomu by také odpovídal testament kotláře Martina z nynější Spálené ulice v Praze, který roku 1477 zanechává dva rukávy aksamitové od kabáta. Vzhledem k tomu, že kabát tvořil s nohavicemi jeden celek, bylo módní mít nohavice i kabát, popřípadě jen jeho viditelné části, ve stejné barvě, nejlépe kontrastní ke svrchní sukni či plášti.

Kabát s nebarveným trupem na illuminaci z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, 1459.
Kabát s nebarveným trupem na illuminaci z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, 1459.
Kabát a nohavice ve stejné (černé) barvě. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Kabát a nohavice ve stejné (černé) barvě. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Kabát a nohavice ve stejné (červené) barvě. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kabát a nohavice ve stejné (červené) barvě. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).

Nedostatek českých obrazových pramenů a fakt, že kabát byl v poděbradské době mezivrstvou mezi košilí a svrchníkem, značně znesnadňují badatelskou činnost. Přesto lze vysledovat některé detaily a odlišnosti oproti jiným oblastem. Rukávy českých kabátů jsou buď úzké nebo široké, stažené krátkou manžetou u zápěstí. Naopak se nevyskytují ramení vycpávky podle burgundské módy, či nabírání horní poloviny rukávu jako u italské módy.

Pregéř v kabátu s úzkými rukávy. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Pregéř v kabátu s úzkými rukávy. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Kněz v kabátu se širokými rukávy, staženými manžetou na zápěstí. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kněz v kabátu se širokými rukávy, staženými manžetou na zápěstí. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kabát s vycpanými rameny podle burgundské módy. Výřez z obrazu Poprava nevinného hraběte malíře Dieric Boutse, Nizozemí, 1460.
Kabát s vycpanými rameny podle burgundské módy. Výřez z obrazu Poprava nevinného hraběte malíře Dieric Boutse, Nizozemí, 1460.
Kabát s nabíranou horní polovinou rukávů, výřez z fresky Paola di Stefana Badaloniho, Florencie, 1460
Kabát s nabíranou horní polovinou rukávů, výřez z fresky Paola di Stefana Badaloniho, Florencie, 1460

Při srovnání kabátu z fresky v Mincířské kapli chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře se soudobými německými vzory se zdá, že české kabáty byly poněkud archaičtějšího rázu, tj. s dlouhým šorcem pevně obepínajícím břicho a vazaným na jednu tkanici a velmi klenutým, pravděpodobně vycpaným hrudníkem, který již ale nemusí být tak pevně sepnut jako břišní část a proto je buď zapínán knoflíky či několika tkanicemi procházejícími proti sobě postavenými dvojcemi dírek.

Kabát s dlouhým šorcem pevně utaženým na jednu tkanici. Hrudník již nemusí být tak pevně stažen a je sepnut několika tkanicemi procházejícími proti sobě postavenými dvojcemi dírek. Výřez z Königsegg Treatise, Německo, (1446-1459).
Kabát s dlouhým šorcem pevně utaženým na jednu tkanici. Hrudník již nemusí být tak pevně stažen a je sepnut několika tkanicemi procházejícími proti sobě postavenými dvojcemi dírek. Výřez z Königsegg Treatise, Německo, (1446-1459).
Ačkoli by měl být tento kabát vzhledem ke své dataci podobný německému kabátu na následujícím obrázku, zachovává si archaický tvar s pevně utaženým šorcem na jednu tkanici a volnějším hrudníkem spínaným na knoflíky. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Ačkoli by měl být tento kabát vzhledem ke své dataci podobný německému kabátu na následujícím obrázku, zachovává si archaický tvar s pevně utaženým šorcem na jednu tkanici a volnějším hrudníkem spínaným na knoflíky. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Mladší typ kabátů s krátkým šorcem, nošených tou dobou v Německu. Stránka z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, (1459).
Mladší typ kabátů s krátkým šorcem, nošených tou dobou v Německu. Stránka z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, (1459).

Do konstrukce kabátů dávají nahlédnout některé artikuly novoměstského kabátnického cechu, které byly potvrzeny 16. srpna 1448:

Třetie, aby byly dělány barchanové kabáty v prostředku plátnem novým, a bavlna aby byla v prsy, a vespod aby bylo plátno nové nebo cvilink bez přimiešenie vetchého; a v kožené kabáty aby bylo vetché plátno v prostředek, a vespod nové bez přimiešenie vetchého. Také aby vetché plátno nebylo děláno pod barchanové kabáty ani kožené ani cvilinkové, nebo pod rukávy aby žádného vetchého mandlovaného na trh nedělali.

Desáté a poslednie, v harasové kabáty aby bylo děláno dvuoje plátno v prsy svrchnie, a v pokošinové též, pod pokutami svrchupsanými.

Zatímco v západní Evropě byly tkanice, kterými byly nohavice přivázány ke kabátu, vázány viditelně na jednu kličku, ve střední Evropě bylo zvykem nosit tyto tkanice skrytě, jak je patrno z následujících obrázků.

Kabát přivázaný ke kalhotám s viditelnými uzlíky na tkanicích. Výřez z oltáře sv. Jana od Hanse Memlinga, 1479.
Kabát přivázaný ke kalhotám s viditelnými uzlíky na tkanicích. Výřez z oltáře sv. Jana od Hanse Memlinga, 1479.
Kabát přivázaný ke kalhotám s viditelnými uzlíky na tkanicích. Stětí sv. Jiří, Friedrich Herlin, 1462 - 1465.
Kabát přivázaný ke kalhotám s viditelnými uzlíky na tkanicích. Stětí sv. Jiří, Friedrich Herlin, 1462 - 1465.
Tkanice mezi nohavicemi a kabátem jsou zde pouze naznačeny, protože uzlík je skryt na vnitřní straně. Stránka z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, (1459).
Tkanice mezi nohavicemi a kabátem jsou zde pouze naznačeny, protože uzlík je skryt na vnitřní straně. Stránka z fechtbuchu Hanse Talhofera, Německo, (1459).
V českém prostředí jsou tkanice, kterými je spojen kabát s nohavicemi, skryté natolik, že na rozdíl od tkanice na břiše, nejsou ani naznačeny. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
V českém prostředí jsou tkanice, kterými je spojen kabát s nohavicemi, skryté natolik, že na rozdíl od tkanice na břiše, nejsou ani naznačeny. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).

Sukně

Sukně byla základním typem svrchního oděvu. Byla ušita nejčastěji z vlněného sukna, odtud pak její název. Mohla být různých délek. Dlouhá varianta se nejspíš mohla nazývat reverenda, jak ukazuje zápis z roku 1478, že pražský sladovník Rameš chodil v reverendě nové barvy. Sukně mohly být podšité látkou, kožešinou nebo i nepodšité. Tak roku 1425 odkazuje Tomášek z Hlohovic svému bratru sukni s beránčím kožichem a sukni parvířku s liščím kožichem. Týž Tomášek měl však i sukni modrú nepodšitú. Plzeňský měšťan Jan Chudoba odkázal v roce 1432 ze svého šatníku knězi Šimanovi sukni černú svú s liščím kožichema mistr Petr, rovněž z Plzně, zmiňuje v roce 1492 harasovú suknici krátkú podšitú. Pražský sladovník Duchek, jenž zemřel roku 1437, měl kromě jiného tři sukně, jednu šerú s beránčím kožichem črným, jinou s liškami a jinou s plátnem, tj. podšitou lněnou tkaninou (plátno v této době nutně neznamená plátnovou vazbu, ale označuje lněnou látku).

Ke konci 15. a začátkem 16. století zachycujeme v písemných pramenech i sukně lemované kožešinou. Například v jindřichohradeckých knihách se roku 1496 uvádí červená, lasicí opremovaná, která stála 2 kopy grošů. V roce 1503 pak ukradl služebník urozené paní Barboře z Vrchlabí také sukni atlasovou zelenou, kožichem podšitou a lasičkami opremovanou.

V Českých zemích můžeme vysledovat tři nejčastější varianty:

Sukně prostá

Sukně více či méně košilového střihu různých délek, buď s uzkými nebo širokými rukávy. Označení „prostá“ se netýká materiálu, který mohl být vskutku honosný, ale relativní jednoduchosti střihu. Mohla být zdobena tehdy módním řasením čili vrapováním. V české ikonografii mají váženější postavy (např. starší, světci, andělé atd.) zpravidla velice prosté, ale také velmi dlouhé sukně.

Jan Žižka v prosté sukni s úzkými rukávy a praporečník v prosté sukni s širokými rukávy. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Jan Žižka v prosté sukni s úzkými rukávy a praporečník v prosté sukni s širokými rukávy. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Sv. Šebestián v módní krátké zelené sukni podšité hnědou kožešinou se širokými rukávy, bočními rozparky na šorcu a vrapováním na výřezu z oltáře z Jeníkova, kolem roku 1460.
Sv. Šebestián v módní krátké zelené sukni podšité hnědou kožešinou se širokými rukávy, bočními rozparky na šorcu a vrapováním na výřezu z oltáře z Jeníkova, kolem roku 1460.
Muž v prosté sukni a plášti, výřez z Bible Kutnohorské, 1489.
Muž v prosté sukni a plášti, výřez z Bible Kutnohorské, 1489.
Anděl v dlouhé prosté sukni se zužujícími se rukávy a stojáčkem na fresce z Mincířské kaple, chrám sv. Barbory, Kutná Hora, (1460-1470)
Anděl v dlouhé prosté sukni se zužujícími se rukávy a stojáčkem na fresce z Mincířské kaple, chrám sv. Barbory, Kutná Hora, (1460-1470)
Anděl v dlouhé prosté sukni se širokými rukávy a stojáčkem na fresce z Mincířské kaple, chrám sv. Barbory, Kutná Hora, (1460-1470)
Anděl v dlouhé prosté sukni se širokými rukávy a stojáčkem na fresce z Mincířské kaple, chrám sv. Barbory, Kutná Hora, (1460-1470)
Apoštolové v prostých sukních na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510)
Apoštolové v prostých sukních na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510)
Sukně typu vestina

Sukně, pro kterou mají italové pojmenování vestina, se vyznačuje vypasovaným hrudníkem, který byl opatřen zapínáním, a více či méně vrapovaným šorcem různých délek, zpravidla však ne delším, než lehce pod kolena.

Pregéř oděný ve starorůžové sukni typu vestina.Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Pregéř oděný ve starorůžové sukni typu vestina.Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Zasedání městské rady vyobrazené v inicále z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446). Konšelé, otočení k pozorovateli zády, jeden v modrém a druhý v černém, na sobě mají sukni typu vestina.
Zasedání městské rady vyobrazené v inicále z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446). Konšelé, otočení k pozorovateli zády, jeden v modrém a druhý v černém, na sobě mají sukni typu vestina.
David v sukni typu vestina zabíjí Goliáše. Dřevořez z Kutnohorské bible (1489).
David v sukni typu vestina zabíjí Goliáše. Dřevořez z Kutnohorské bible (1489).
Řasená sukně s pytlovitými rukávy

Tento typ sukně se vyznačuje pytlovitými rukávy a bohatým řasením po celé délce. Česká varianta se od svých západoevropských vzorů odlišuje zejména konstrukcí rukávů. Zdá se, že v Čechách se udržel hluboký průramek, tzv. grande assiette, což českým sukním tohoto typu propůjčuje poněkud splihlý vzhled na rozdíl od hranatějšího tvaru obvyklého v západní evropě. Toto zvláště vynikne v kombinaci s kabáty, které nemají vycpaná ramena, jak bylo obvyklé např. v Burgundsku a Francii. Na západě měl tento typ rukávu zpravidla dva otvory na prostrčení ruky. Jeden na konci u zápěstí, jak je obvyklé u normálních rukávů a druhý zhruba v místě loketní jamky. I když vyobrazení takového rukávu najdeme v např. Kutnohorské bibli, z ostatních českých dobových vyobrazení se zdá, že české rukávy byly obvykle hranatější a měly pouze jeden otvor, kudy šla ruka prostrčit, a to zhruba v úrovni loketní jamky. Tuto konstrukci rukávu lze nepřímo potvrdit i některými písemnými prameny. Tak lze v jedné rakovnické soudní knize číst k roku 1486 zápis:Poručil jsem, aby kladl peníze do truhly, a on kladl do rukáva sukně své.Jinde zase lze číst: Vyňal peníze s měchýřem, dosti pěkný uzlík, a vložil je do rukáva.

Tento typ sukně byl nejčastěji podšitý kožešinou.

Typická ukázka západoevropské sukně s pytlovitými rukávy na výřezu z obrazu Exhumace sv. Huberta od Rogiera van der Weyden, 1430.
Typická ukázka západoevropské sukně s pytlovitými rukávy na výřezu z obrazu Exhumace sv. Huberta od Rogiera van der Weyden, 1430.
Další typická ukázka západoevropské sukně s pytlovitými rukávy na výřezu z tryptychu pro Alessandra Sforzu, opět od Rogiera van der Weyden, 1460.
Další typická ukázka západoevropské sukně s pytlovitými rukávy na výřezu z tryptychu pro Alessandra Sforzu, opět od Rogiera van der Weyden, 1460.
Dvě sukně s pytlovitými rukávy vyobrazené ve Zkrácených kronikách od Davida Auberta, 1471. Zajímavá je zejména zelená sukně, jejíž rukáv se směrem k zápěstí nezužuje a zůstává volný. Podobnou sukni můžeme nalézt na vyobrazení z Památné knihy olomoucké.
Dvě sukně s pytlovitými rukávy vyobrazené ve Zkrácených kronikách od Davida Auberta, 1471. Zajímavá je zejména zelená sukně, jejíž rukáv se směrem k zápěstí nezužuje a zůstává volný. Podobnou sukni můžeme nalézt na vyobrazení z Památné knihy olomoucké.
Muž vlevo má oblečenou sukni s pytlovitými rukávy se dvěma otvory pro ruce, jak je obvyklé v západní Evropě, na dřevořezu znázorňujícím pomazání krále Saula, Kutnohorská bible (1489).
Muž vlevo má oblečenou sukni s pytlovitými rukávy se dvěma otvory pro ruce, jak je obvyklé v západní Evropě, na dřevořezu znázorňujícím pomazání krále Saula, Kutnohorská bible (1489).
Muž v sukni s pytlovitými rukávy se dvěma otvory pro ruce na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Muž v sukni s pytlovitými rukávy se dvěma otvory pro ruce na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Zasedání městské rady na vyobrazení z Památné knihy Olomoucké (1430 - 1492). Písař Václav z Jihlavy (vlevo dole) má modrou sukni, podšitou kožešinou, s hranatým pytlovitým rukávem a pouze jedním otvorem pro ruku. Konšel v modrém nad ním má sukni s pytlovitým, ale na konci volným rukávem, anologicky s mužem v zeleném z iluminace ze Zkrácených kronik od Davida Auberta. Rovněž je zde vidět, jak české sukně působí proti svým západním vzorům poněkud splihle.
Zasedání městské rady na vyobrazení z Památné knihy Olomoucké (1430 - 1492). Písař Václav z Jihlavy (vlevo dole) má modrou sukni, podšitou kožešinou, s hranatým pytlovitým rukávem a pouze jedním otvorem pro ruku. Konšel v modrém nad ním má sukni s pytlovitým, ale na konci volným rukávem, anologicky s mužem v zeleném z iluminace ze Zkrácených kronik od Davida Auberta. Rovněž je zde vidět, jak české sukně působí proti svým západním vzorům poněkud splihle.
Václav z Jihavy ve fialové, kožešinou podšité sukni s pytlovitými rukávy. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Václav z Jihavy ve fialové, kožešinou podšité sukni s pytlovitými rukávy. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Bohatý muž v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na stránce z Jenského kodexu (1490-1510).
Bohatý muž v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na stránce z Jenského kodexu (1490-1510).
Kněz v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Kněz v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Bohatý muž v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Bohatý muž v dlouhé, kožešinou podšité sukni s hranatým pytlovitým rukávem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).

Plášt

Plášť byl velice oblíbeným mužským a ženským typem svrchního oděvu. Střihově se velice lišil a názvy jednotlivých typů střihů značně splývají, takže je dnes poměrně těžké rozlišit, o který konkrétní typ oděvu se jednalo. Můžeme se tak setkat s pojmy plášček,pláščík v lucemburském období se mu začalo říkat klok,kloček, z francouzského tvaru cloque, latinskyclanis, dále latinsky pelicio, německy tasselmantel, mantl a mantlík. Nejčastěji se setkáváme s plášti půlkruhového střihu, nošen byl ale také třičvrtěkruhový. Délka pláště byla proměnlivá a mohl mít celou paletu barev, ale jednoznačně převažovala modrá, zelená, růžová a šedá barva.

Plášť se nejčastěji spínal na hrudi pod bradou. Mohla k tomu sloužit ozdobná přezka zvaná agrafa, jejíž tvar, barevnost a zdobení měly náboženský význam, proto se často setkáváme s agrafou kosočtvercového tvaru, která je zdobena drahými kameny rozmístěnými do tvaru kříže, případně mohou být její vrcholy zakončeny perlami, připomínajícími lilii. Půlkruhový plášť sepnutý agrafou nacházíme nejčastěji na vyobrazení Panny Marie. Dále byly pláště spínány šňůrkou či řemínkem, nebo ozdobným napříč položeným pruhem nebo také, zejména u kratších plášťů, na tři knoflíky pod bradou či častěji na rameni.

Dlouhý plášť sepnutý agrafou na výřezu z Ukřižování z Nových Sadů, 1440.
Dlouhý plášť sepnutý agrafou na výřezu z Ukřižování z Nových Sadů, 1440.
Dlouhé pláště sepnuté pruhem látky, Křivoklátský oltář, pravděpodobně 1483.
Dlouhé pláště sepnuté pruhem látky, Křivoklátský oltář, pravděpodobně 1483.
Kratší plášť sepnutý třemi knoflíky vepředu na obraze sv. Rocha italské provenience, 1480.
Kratší plášť sepnutý třemi knoflíky vepředu na obraze sv. Rocha italské provenience, 1480.
Kratší plášť sepnutý na rameni, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kratší plášť sepnutý na rameni, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kratší plášť sepnutý na rameni, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kratší plášť sepnutý na rameni, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Plášť sepnutý knoflíky na rameni, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Plášť sepnutý knoflíky na rameni, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).

Další skupinu plášťů tvoří pláště, dnes některými badateli označované umělým výrazem plášťová tunika. Spadají sem zejména dva typy plášťů: První, který svým tvarem připomíná italský oděv giornea a druhý, který má průstřihy na ruce a spíše se blíží sukni či západoevropské houppelande.

Norimberský krejčí Hans Frumann zhotovuje vrapy na plášti typu giornea, stránka z Domácí knihy norimberské nadace dvanácti bratří, 1446.
Norimberský krejčí Hans Frumann zhotovuje vrapy na plášti typu giornea, stránka z Domácí knihy norimberské nadace dvanácti bratří, 1446.
Plášť typu giornea, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Plášť typu giornea, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Plášť s průstřihy na ruce, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Plášť s průstřihy na ruce, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Plášť s průstřihy na ruce, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Plášť s průstřihy na ruce, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)

Obuv

Obuv v Čechách ve 2. polovině 15. století můžeme rozdělit na nízkou, polovysokou a vysokou. Obuv byla nejčastěji zhotovena z kůže tak, že se sešila podešev se svrškem a bota se převrátila naruby (tzv. převracená obuv). Mezi podešev a svršek se vkládal pásek kůže, tzv. okolek. Cílem konstrukce středověkké boty bylo schovat všechny důležité švy uvnitř. Zatímco v Německu již začíná móda bot s kulatou špičkou, která vyvrcholila v 1. polovině 16. století botami zvanými "kravská tlama", v Čechách se ještě na počátku 16. století drží na obuvi konzervativní mírná špička.

Způsob přišití svršku a podešve v 15. století (Goubitz)
Způsob přišití svršku a podešve v 15. století (Goubitz)

Kromě svršku, podešve a okolku obsahovala bota zpravidla ještě několik částí - opatek, obrubu a nějakou variantu zapínání či šněrování.

Zapínání s přesahem

Zapínání s přesahem znamená, že část kůže na svršku překrývá otevřenou část boty a je sepnuta po straně na knoflík nebo přezkou. Funkce je velmi podobná jako u zapínání pomocí chlopně, hlavním rozdílem však je, že chlopeň je k botě přišitá zlvášť. Přesto není jednoduché tyto dva typy v nálezech a na vyobrazeních rozlišit a často splývají dohromady. Tento typ zpínání byl nejpopulárnější mezi 8. a 13. stoletím, v 15. století se již vyskytuje velmi sporadicky (např. nález z Fribourgu ve Švýcarsku, kde je přesah opatřen dvěma pásky, které se v oblasti kotníků spínají pomocí dvou přezek).

Criblet, Fribourg, Švýcarsko. Bota se zapínáním pomocí přesahu a s přezkami. 14. až 15. století (Volken & Bourgarel 2001)
Criblet, Fribourg, Švýcarsko. Bota se zapínáním pomocí přesahu a s přezkami. 14. až 15. století (Volken & Bourgarel 2001)

Zapínání pomocí záhybu

Princip zapínání je velmi podobný, jako u zapínání s přesahem, ale botě úplně chybí otevřená část na nártu. Místo ní je zde velký záhyb, který se pomocí knoflíků, přezek nebo háčků sepne po straně. Tento typ zapínání byl velice populární ve 14., 15. a 16. století, zejména u vysokých bot.

Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota se záhybem na zapínání, zobrazená rozepnutá a zapnutá. 15. století. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota se záhybem na zapínání, zobrazená rozepnutá a zapnutá. 15. století. (Goubitz)
Vevey, Švýcarsko. Bota se zapínáním pomocí záhybu. 14. - 15. století. (Goubitz)
Vevey, Švýcarsko. Bota se zapínáním pomocí záhybu. 14. - 15. století. (Goubitz)
Coventry, Anglie, 15. století. (Goubitz)
Coventry, Anglie, 15. století. (Goubitz)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Kotníková bota se zapínáním na záhyb, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Kotníková bota se zapínáním na záhyb, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Paumgartnerova oltáře (1500)
Vysoká jezdecká bota se zapínáním na záhyb, výřez z Paumgartnerova oltáře (1500)

Zapínání na nártový pásek u otevřených bot

Toto zapínání se vyskytuje u nízkých otevřených bot (střevíců) od 14. do 16. století. Je charakteristické páskem, který vede přes nárt a spíná se na knoflík, přezku nebo se váže do uzlíku.

Tři příklady střevíců s páskem přes nárt spínaným přezkou z 15. století.Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. (Goubitz, 2001)Uprostřed: Šlesvik, Německo. (Schnack, 1992)Dole: Londýn, Anglie. (Grew & De Neergaard, 1988)

Tři příklady střevíců s páskem přes nárt spínaným přezkou z 15. století.
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. (Goubitz, 2001)
Uprostřed: Šlesvik, Německo. (Schnack, 1992)
Dole: Londýn, Anglie. (Grew & De Neergaard, 1988)
Tato kotníková bota, sice přesně neodpovídá popsanému typu, neboť se nejedná o otevřený střevíc, ale princip zapínání na nártový řemínek s přezkou je zde dobře patrný. Výřez pochází z obrazu Albrechta Dürera Lot a jeho dcery (1496-1499).
Tato kotníková bota, sice přesně neodpovídá popsanému typu, neboť se nejedná o otevřený střevíc, ale princip zapínání na nártový řemínek s přezkou je zde dobře patrný. Výřez pochází z obrazu Albrechta Dürera Lot a jeho dcery (1496-1499).

Zapínání s bočním šněrováním

Tento typ má rozparek na boku boty, který se šněruje pomocí tkanice či koženého pásku. Vyskytuje se u nízkých a kotníkových bot v průběhu 13. až 15. století. Může být kombinováno se zapínáním na nártový pásek.

 Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Velmi zvláštní model s bočním šněrováním a páskem s přezkou přes nárt. Pozdní středověk. (Goubitz)Dole: Oslo, Norsko. Bota s potky na šněrování. Pozdní středověk. (Schia, 1977)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Velmi zvláštní model s bočním šněrováním a páskem s přezkou přes nárt. Pozdní středověk. (Goubitz)
Dole: Oslo, Norsko. Bota s potky na šněrování. Pozdní středověk. (Schia, 1977)
Oud-Turnhout, Belgie. Bota s diagonálním bočním zavazováním. 15. století. (Goubitz)
Oud-Turnhout, Belgie. Bota s diagonálním bočním zavazováním. 15. století. (Goubitz)
Střevíc s bočním zavazováním na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Střevíc s bočním zavazováním na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)

Zavazování na tkaničky

Tento typ obuvi je na přední straně opatřen jednou, dvěma nebo třemi dvojcemi dírek, kterými se provlékala tkanice podobně jako u doubletu. Některé kusy však mohou být zavazovány jednou dlouhou tkanicí, což je obdobné jako u současné obuvi. Nalezené kusy jsou vesměs datovány mezi roky 1350 až 1530.

Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota s jazykem, jímž na obou stranách prochází tkaničky. 14. století. (Goubitz)Dole: Delft, Nizozemí. Bota se dvěma bočními a jedním zadním švem. Jazyk chybí. 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota s jazykem, jímž na obou stranách prochází tkaničky. 14. století. (Goubitz)
Dole: Delft, Nizozemí. Bota se dvěma bočními a jedním zadním švem. Jazyk chybí. 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Střevíc s páry tkaniček. Pozdní středověk. (Goubitz)Dole: Dordrecht, Nizozemí. Střevíc se třemi páry dírek na jednu průchozí tkaničku, tak jak známe dnes. Pozdní středověk. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Střevíc s páry tkaniček. Pozdní středověk. (Goubitz)
Dole: Dordrecht, Nizozemí. Střevíc se třemi páry dírek na jednu průchozí tkaničku, tak jak známe dnes. Pozdní středověk. (Goubitz)
 Nahoře: Tiel, Nizozemí. Kotníková bota se zakřivenými bočními švy. Pozdní středověk. (Goubitz)Dole: Delft, Nizozemí. Střevíc s módní špičkou a šikmým švem na patě. Pozdní středověk. (Goubitz)
Nahoře: Tiel, Nizozemí. Kotníková bota se zakřivenými bočními švy. Pozdní středověk. (Goubitz)
Dole: Delft, Nizozemí. Střevíc s módní špičkou a šikmým švem na patě. Pozdní středověk. (Goubitz)
Bolsward, Nizozemí. Střevíc módního střihu s jedním párem dírek na tkaničky. Pozdní středověk. (Goubitz)
Bolsward, Nizozemí. Střevíc módního střihu s jedním párem dírek na tkaničky. Pozdní středověk. (Goubitz)
Leiden, Nizozemí. Bota s tkaničkami vázanými po párech, podobně jako u doubletů. 15. století. (Goubitz)
Leiden, Nizozemí. Bota s tkaničkami vázanými po párech, podobně jako u doubletů. 15. století. (Goubitz)
Dokkum, Nizozemí. Střevíc velmi módního střihu se třemi páry dírek na tkaničky. Pozdní středověk. (Goubitz)
Dokkum, Nizozemí. Střevíc velmi módního střihu se třemi páry dírek na tkaničky. Pozdní středověk. (Goubitz)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Rekonstrukce

Pro rekonstrukci byly vybrány kotníkové boty se zavazováním na jednu tkanici, podobně, jako je tomu u moderních bot, protože požadavkem byla robustní bota, kterou její majitel může nosit k plátovým nohám (tzn. část od kotníku nahoru bude překryta plátovým lýtkem) a zároveň v ní absolvovat dlouhé pochody. Tento typ bot se široce uplatňje na českých dobových vyobrazeních, viz níže.

Pregéř. Zde není možné určit ty zapínání, ale je patrné, že obuv je kotníková. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Pregéř. Zde není možné určit ty zapínání, ale je patrné, že obuv je kotníková. Výřez z fresky v Mincířské kapli katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře(1460-1470).
Písař má tmavé kotníkové boty. Typ zapínání nelze určit. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Písař má tmavé kotníkové boty. Typ zapínání nelze určit. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Kotníková bota se zavazováním na tkaničky nebo na knoflíky s ocáskem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)

Při konstrukci repliky byly uplatněny všechny prvky, které se uplatňovaly při konstrukci bot v 15. století, tj. obruba, okolek i opatek. Bota je ručně šitá a následně převracená, tal aby všechny stehy byly schovány uvnitř. Rekonstrukci provedl Josef „Halflung“Novák.

Našitý opatek
Našitý opatek
Našitá obruba
Našitá obruba
Svršek a podešev jsou připraveny na sešití
Svršek a podešev jsou připraveny na sešití
Sešití svrchních dílů boty
Sešití svrchních dílů boty
Našití podešve na svršek
Našití podešve na svršek
Kompletní sešitá bota
Kompletní sešitá bota



Zapínání na knoflíky s ocáskem

U tohoto typu je rozparek zapínání vepředu na nártu. Z jedné strany jsou tzv. knoflíky s ocáskem. Ty jsou vytvořeny tak, že se na kožené tkanici udělá uzlík. Ten potoom slouží jako knoflík a provléká se protijdoucími otvory. Tento typ zapínání se používal ve 14. a 15. století a vrcholu dosáhl mezi lety 1350 až 1450.

Konstrukce knoflíku s ocáskem. (Goubitz)
Konstrukce knoflíku s ocáskem. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota u které bylo nahrazeno šněrování na tkaničky třemi knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota u které bylo nahrazeno šněrování na tkaničky třemi knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Kotníková bota. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Gent, Belgie. Bota se dvěma knoflíky s ocáskem a jazykem. 14. - 15. století. (Goubitz)Dole: Dordrecht, Nizozemí. Dětská bota se čtyřmi knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Gent, Belgie. Bota se dvěma knoflíky s ocáskem a jazykem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dole: Dordrecht, Nizozemí. Dětská bota se čtyřmi knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota se dvěma knoflíky s ocáskem a dvěma knoflíky, vytvořenými rolováním. 14. - 15. století. (Goubitz)Dole: Bota s kombinovným zapínáním - první dvě dírky na nártu se zavazují na tkaničku, zbytek se zapíná na knoflík s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota se dvěma knoflíky s ocáskem a dvěma knoflíky, vytvořenými rolováním. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dole: Bota s kombinovným zapínáním - první dvě dírky na nártu se zavazují na tkaničku, zbytek se zapíná na knoflík s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota s pásky, jejichž jeden konec je uvázán do knoflíku s ocáskem a ve druhém konci je díra na sepnutí tohoto knoflíku. 14. - 15. století. (Goubitz)Dole: Nijkerk, Nizozemí. Bota s chlopní zapínanou na knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dordrecht, Nizozemí. Bota s pásky, jejichž jeden konec je uvázán do knoflíku s ocáskem a ve druhém konci je díra na sepnutí tohoto knoflíku. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dole: Nijkerk, Nizozemí. Bota s chlopní zapínanou na knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Dordrecht, Nizozemí. Dětské boty ze 14. - 15. století. (Goubitz)Nahoře: Dětská bota. Dole: Bota pro batole.
Dordrecht, Nizozemí. Dětské boty ze 14. - 15. století. (Goubitz)
Nahoře: Dětská bota.
Dole: Bota pro batole.

Zapínání na chlopeň

Je principiálně stejně jako výše popsané zapínání s přesahem, ale chlopeň není integrální součástí boty, nýbrž je našitá dodatečně. Toto zapínání se nejčastěji nalézá na obuvi ze 14. a 15. století.

Nijkerk, Nizozemí. Bota s chlopní zapínanou na knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)
Nijkerk, Nizozemí. Bota s chlopní zapínanou na knoflíky s ocáskem. 14. - 15. století. (Goubitz)

Střevíce s límcem

Tyto střevíce mají místo obruby kožený límec. Ten se po nazutí ohrne dolů, čímž se bota kolem kotníku mírně uzavře. Tento typ střevíců byl populární na přelomu 15. a 16. století.

Edam, Nizozemí. Střevíc s límcem. Asi 1480. (Van Heeringen & Meffert 1996)
Edam, Nizozemí. Střevíc s límcem. Asi 1480. (Van Heeringen & Meffert 1996)
Střevíce s límcem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Střevíce s límcem, výřez z Jenského kodexu (1490-1510)
Střevíce s límcem, freska v Hašplířské kapli v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. (konec 15. století)
Střevíce s límcem, freska v Hašplířské kapli v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. (konec 15. století)
Střevíce s límcem na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Střevíce s límcem na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)

Zapínání na řemínky

Velice archaické zapínání, kdy noha byla nad kotníkem kolem dokola obvázaná jedním nebo více řemínky. Tento typ můžeme rozdělit na dva podtypy:

  1. Řemínek, který obepíná nohu, je veden vodorvně a protažen několika dvojcemi svislých průřezů vytvořenými přímo ve svršku boty. Užíváno zejména mezi lety 600 - 1000.
  2. Řemínek, který obepíná nohu, je veden vodorvně a protažen očky, která jsou vytvořena protažením jiného řemínku svisle dvojcemi vodorovných průřezů ve svršku boty. Užíváno zejména mezi lety 1000 - 1300.
 Několik typů obuvi. Z popředí do pozadí:Boty se zapínáním na řemínky obtočené nad kotníky.Střevíce s ohrnovacím límcem.Nohavice s koženou podrážkou.Vysoké jezdecké boty se zapínáním pomocí záhybu.
Několik typů obuvi. Z popředí do pozadí:
  • Boty se zapínáním na řemínky obtočené nad kotníky.
  • Střevíce s ohrnovacím límcem.
  • Nohavice s koženou podrážkou.
  • Vysoké jezdecké boty se zapínáním pomocí záhybu.

Pokrývky hlavy

Kápě

Kápěkapicěkapicze pochází stejně jako čepice ze středolatinského slova capa, cappa. Nazývala se také kukla či kuklička, což vzniklo z latinského cucalla a v písemných pramenech je dále označována jako capucium, chuchla, cucala, capye. Kápě mohla být nošena různými způsoby - standardně na ramenou a pak mohla být doplněna ještě kloboukem nebo přilbou, či byla nasazena ohrnutým obličejovým otvorem na hlavě jako čepice. Pro pohusitské Čechy můžeme vysledovat tři hlavní typy typy kápí: S cípem, bez cípu a kápi se střapci, která byla populární také v Německých zemích.

Kápě s cípem

Tyto kápě byly v oblibě především před Husitskými válkami, jak je možné vidět v Gelnhausenově kodexu (1400 - 1408) nebo Bibli olomoucké (1417). Vzhledem k tomu, že delší cíp rozeznáváme především u luxusně oděných jedinců, mohl reprezentovat dobré postavení svého majitele. Tomu by i odpovídala zaznamenaná událost v kronice Vavřince z Březové, kdy táborité stříhali dlouhé cípy kápí pražským řemeslníkům a měšťanům, které tak symbolizovaly nestřídmost a přepych, které odsuzovali. Rovněž v Jenském kodexu (1490 - 1510) je zobrazen kněz v honosné šubě, mnoha prsteny a botách s dlouhými špicemi, který má kápi s dlouhým masivním cípem.

Kněz v kápi s masivním cípem. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kněz v kápi s masivním cípem. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kápě s cípem nasazená na hlavu otvorem pro obličej. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kápě s cípem nasazená na hlavu otvorem pro obličej. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kápě s cípem přehozená přes rameno. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Kápě s cípem přehozená přes rameno. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Kápě bez cípu

Jednoduchá kápě bez cípu byla nejrozšířenějším typem kápě v pohusitských Čechách. Bylo možno ji nosit pod přílbu nebo spolu s kloboukem. Jednu takovou kuklu modrou, kterou míval do vojny po sobě zanechal Zikmund Jirconis z Poříče roku 1455. Vyobrazení těchto kápí máme velmi mnoho ať už z českých či německých pramenů.

Jednoduché kápě můžeme vidět na Janu Žižkovi v čele vojska a praporečníkovi ve vyobrazení z Jenského kodexu. Jan Žižka má kápi doplněnou kloboukem.
Jednoduché kápě můžeme vidět na Janu Žižkovi v čele vojska a praporečníkovi ve vyobrazení z Jenského kodexu. Jan Žižka má kápi doplněnou kloboukem.
Jednoduchá kápě nasazená obličejovým otvorem na hlavu ve výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Jednoduchá kápě nasazená obličejovým otvorem na hlavu ve výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Jednoduché černé kápě nasazená obličejovým otvorem na hlavu mají jeden z konšelů a písař ve výřezu z Památné knihy Olomoucké (1430-1492).
Jednoduché černé kápě nasazená obličejovým otvorem na hlavu mají jeden z konšelů a písař ve výřezu z Památné knihy Olomoucké (1430-1492).
Dva z ozbrojenců vedoucích Jana Husa na hranici mají pod plechovými klobouky kápě bez cípu. Voják vpředu má kápi zcela maličkou, voják vzadu naopak s ozdobným vykrajováním. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Dva z ozbrojenců vedoucích Jana Husa na hranici mají pod plechovými klobouky kápě bez cípu. Voják vpředu má kápi zcela maličkou, voják vzadu naopak s ozdobným vykrajováním. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Kápě se střapci

Byla oblíbena v německých zemích, včetně tehdejších Čech. Rovněž se mohla nosit pod přílbu, jak ukazují kresby a malby slavného malíře Albrechta Dürera (1471 - 1528). Na krku mohla být spínací na knoflíky aby měla více anatomický tvar. Rovněž její střapce mohly být ozdobně vykrajované, jak je vidět např. na portrétu kutnohorského mincmistra Hanse Harsdorffera z roku 1484. Není bez zajímavosti, že Albrecht Dürer a Hans Harsdorffer byli přátelé.

Kápě se střapci, kterou na sobě má lehkooděný jezdec. Na německých vyobrazeních lehkých jezdců se s těmito kápěmi lze setkat často. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Kápě se střapci, kterou na sobě má lehkooděný jezdec. Na německých vyobrazeních lehkých jezdců se s těmito kápěmi lze setkat často. Výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Luxusní kápě s knoflíky a ozdobně prořezávanými střapci, nasazena obličejovou částí. Portrét Hanse Harsdorffera, Norimberk, 1484.
Luxusní kápě s knoflíky a ozdobně prořezávanými střapci, nasazena obličejovou částí. Portrét Hanse Harsdorffera, Norimberk, 1484.
Kápě se střapci nasazená obličejovou částí na hlavu na autoportrétu Albrechta Dürera z roku 1498.
Kápě se střapci nasazená obličejovou částí na hlavu na autoportrétu Albrechta Dürera z roku 1498.
Svatý Eustach má kolem krku ozdobnou kápi se střapci. Výřez z Paumgartnerova oltáře, 1500.
Svatý Eustach má kolem krku ozdobnou kápi se střapci. Výřez z Paumgartnerova oltáře, 1500.

Klobouk

Klobúk, klouček, koblúček, kobek, kobek, klouček, koláče. Označoval kromě pokrývky hlavy také přilbu. Nejrozšířenějším tvarem byl ten, kdy dýnko přirozeně kopíruje hlavu a krempa je zahnutá či srolovaná nahoru. Vyobrazení takového klobouku nacházíme jak např. v Krumlovském sborníku (1420) tak i o 70 let později v Jenském kodexu (1490 - 1510), a archeologicky potvrzené nálezem z Irska. Dýnko mohlo být i zploštělé, kónicky tvarované nebo kuželovité. Rovněž krempa mohla být různě tvarovaná: rovná a kulatá, jako u současných klobouků, srolovaná, jak bylo řečeno výše, zahnutá nahoru s jedním nebo více prostřihy, popřípadě úplně chyběla. Na rozdíl od kápí se zdá, že klobouky byly často podšité jinou látkou, či kožešinou.

Samostatný kloboučnický cech byl na Novém městě pražském ustaven 2. dubna 1446. Z jejich řádu lze vyčíst, že vyráběli klobouky bobrové a plstěné. Z potvrzení artikulí kloboučnického cechu na Starém městě z 11. srpna 1489 lze vyčíst, že kromě bobrových klobouků musel mistr umět vyrobit ještě klobouk zaječí s obú stranú vlasitý, klobouk kadeřavý a kromě klobouků též ševcovskou plsť a bot, předpokládám že plstěné na způsob válenek.

Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou
Nález klobouku z Irska datovaný do 14. - 15. století.
Nález klobouku z Irska datovaný do 14. - 15. století.
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou v Krumlovském sborníku, kolem rolu 1420.
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou v Krumlovském sborníku, kolem rolu 1420.
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou na hlavě Jana Žižky, Jenský kodex(1490-1510).
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou na hlavě Jana Žižky, Jenský kodex(1490-1510).
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou, podšitý kožešinou. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Klobouk s kulatým dýnkem a srolovanou krempou, podšitý kožešinou. Výřez z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446).
Zasedání městské rady vyobrazené v inicále z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446). Na hlavách konšelů můžeme vidět klobouky jak s kulatými, tak s rovnými dýnky, podšité kožešinou.
Zasedání městské rady vyobrazené v inicále z Brněnské právní knihy Václava z Jihlavy (1446). Na hlavách konšelů můžeme vidět klobouky jak s kulatými, tak s rovnými dýnky, podšité kožešinou.
Klobouk s nahoru ohnutou krempou bez průstřihu

Většina těchto klobouků má v ikonografii rovné dýnko, ovšem lze narazit i na výjimky, jako je ta v Jenském kodexu, viz obrázek níže.

Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Klobouk s kulatým dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s kulatým dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouky s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, podšité kožešinou, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouky s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou bez průstřihu, podšité kožešinou, výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou, podšitý kožešinou, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou krempou, podšitý kožešinou, výřez z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou s průstřihy

Za povšimnutí stojí, že i když má klobouk pouze jeden průstřich, tento průstřih není nikdy uprostřed čela, ale spíše po straně hlavy.

Klobouky podšité kožešinou s nahoru ohnutou krempou s jedním průstřihem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouky podšité kožešinou s nahoru ohnutou krempou s jedním průstřihem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou se dvěma průstřihy na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou se dvěma průstřihy na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou se dvěma průstřihy na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou se dvěma průstřihy na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou s více průstřihy na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s nahoru ohnutou krempou s více průstřihy na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Další typy klobouků
Klobouk s mírně dolů ohnutou krempou, klenotem a ozdobou z per na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s mírně dolů ohnutou krempou, klenotem a ozdobou z per na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s mírně nahoru ohnutou krempou na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s mírně nahoru ohnutou krempou na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk bez krempy na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk bez krempy na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou zadní částí krempy, zdobený stuhou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou zadní částí krempy, zdobený stuhou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou přední částí krempy, která je ve své pozici udržována stuhou. Takové klobouky se velmi často objevují na vyobrazeních sv. Jakuba, kdy jsou ještě navíc zdobené Hřebenatkou svatojakubskou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s rovným dýnkem a nahoru ohnutou přední částí krempy, která je ve své pozici udržována stuhou. Takové klobouky se velmi často objevují na vyobrazeních sv. Jakuba, kdy jsou ještě navíc zdobené Hřebenatkou svatojakubskou. Výřez z Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk s rovným dýnkem a rovnou krempou na výřezu z Památné knihy Olomoucké (1430).
Klobouk s rovným dýnkem a rovnou krempou na výřezu z Památné knihy Olomoucké (1430).
Klobouk na výřezu Richentalovy kroniky (1470-1480).
Klobouk na výřezu Richentalovy kroniky (1470-1480).

Barety

Jednou z nejčastějších pokrývek hlavy je baret, který tvořil přibližně čtvrtinu všech pokrývek hlavy a skrývá se patrně pod dobovým názvem čepice.

Muž s červeným baretem na výřezu z oltáře ze Zátoně (po roce 1440).
Muž s červeným baretem na výřezu z oltáře ze Zátoně (po roce 1440).
Muž s červeným baretem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Muž s červeným baretem na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Obchodník v baretu na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Obchodník v baretu na výřezu z Jenského kodexu (1490-1510).
Dva muži s barety na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)
Dva muži s barety na výřezu z Richentalovy kroniky (1470-1480)

Použitá literatura:

    Pokud se vám tento článek líbil, zvažte prosím drobný finanční příspěvek. Psaní článků je časově značně náročné a děláme je ve svém volném čase.

    Číslo účtu: 2302111610/2010